A mobilozás hajnala
www.median.hu 
2018. november 19. 

Website tartalom


10 éve mértük
A MEDIÁN
Média

KERESÉS

mit


KULCSSZAVAS KERESÉS

Dosszié 
2008. október 21.

A mobilozás hajnala

Tíz évvel ezelőtt még alig volt mobiltelefon a háztartásokban, a többség úgy vélte, nem is lesz neki soha, és általában igen bizalmatlanok voltak vele szemben – derül ki 1998 májusában készült országosan reprezentatív felmérésünkből.

2008 tavaszán tízből nyolc válaszadó számolt be arról, hogy van a háztartásában mobiltelefon, tíz évvel ezelőtt viszont ez az arány alig haladta meg a 10 százalékot. 1998 májusában még csak minden nyolcadik ember állította, hogy náluk van otthon rádiótelefon, és általában véve is nagy volt a bizalmatlanság az új eszköz iránt.
 
Habár keveseknek volt még készülékük, a különböző mobiltelefon-márkák közül több már akkor is elég ismert volt. Ezek között akad ugyan olyan is, amit más elektronikai cikkekről vagy háztartási gépekről is ismerhettek az emberek, de az ismertebbek közül sem mind ilyen. Például hatból öten nevezték meg a Siemenst, és a válaszadók több mint fele említette „fejből” mobilmárkaként. A második legismertebb a Westel 900 GSM volt, ezt ötből négyen ismerték, a harmadik pedig a Motorola, amit négyből hárman. A Nokia például a válaszadók több mint felének még rákérdezésre sem volt ismerős, de az ismeretlenebbek közé sorolódott a Pannon GSM is, amit csak minden harmadik ember ismert mobiltelefon-márkaként (1. ábra).
 
A válaszadók 93 százaléka, azaz túlnyomó többsége nem használt még mobiltelefont saját bevallása szerint, legfeljebb az otthoni közös telefonról hívott valakit nagy ritkán. Közülük a nagy többség, egész pontosan tízből heten azt állították, hogy nekik sosem lesz rádiótelefonjuk vagy legalább olyan, amit nagyjából felesben használnak valakivel közösen. Akik ezt elképzelhetőnek tartották, azaz közülük minden hatodik, azok is általában azt állították, hogy erre még éveket kell várni (2. ábra).
 
Az emberek egyáltalán nem értettek egyet azzal a véleménnyel, hogy kifejezetten drágának látszó mobiltelefont lenne jó használni, sem azzal, hogy ne tudnák elképzelni az életüket mobil nélkül. Valamivel kevésbé, de az is komoly elutasítást kapott, hogy mindenkinek kellene, hogy legyen mobiltelefonja, illetve hogy kínos érzés lenne, ha lenne mobilja. A semleges állásponthoz közeli átlagos értékelést kapott, hogy nem lényeges a mobiltelefon márkája, hogy nagyon aggasztó, milyen drága dolog fenntartani egy ilyen telefont, valamint hogy a mobiltelefon nyilvános használata zavaró lenne. A legnagyobb egyetértés azon véleményekkel kapcsolatban született, amelyek arra utaltak, mennyire nincs szükség a rádiótelefonra, és hogy mennyire aggódnak az emberek a megbízhatósága miatt. A legnagyobb támogatottságot az a vélemény kapta, hogy „az olyan embereknek, mint én, nincs szükségük rádiótelefonra”. Lényegében ugyanilyen mértékben értettek egyet azzal, hogy nem nagyon érdekes a számukra a mobil. Végük közel ennyire volt fontos a biztonság is, és az előző két véleményhez hasonlóan magas átlagpontszámot ért el az az állítás, amely szerint kizárólag olyan mobiltelefont vesznek majd, amelyikről már bebizonyosodott, hogy rendkívül megbízható (3. ábra).




Ábra